Frankrikes försvarsminister Sébastian Lecornu fördömer i skarpa ordalag en rysk handling över Östersjön som han kallar ”oacceptabel”. Enligt Lecornu mållåste ett ryskt S-400 luftvärnssystem på ett franskt Atlantique 2-patrullflygplan under natten mellan onsdag och torsdag. Flygplanet befann sig på ett NATO-uppdrag i internationellt luftrum.
Händelsen, som inträffade under NATO:s pågående övning ”Baltic Sentry”, utgör en allvarlig provokation och väcker oro för en eskalering av spänningarna i regionen. Att mållåsa med ett luftvärnssystem är inte en rutinåtgärd. Det är ett aktivt och medvetet val som signalerar en beredskap att använda vapnet. I detta fall kan det tolkas som ett första steg i en process som kan leda till nedskjutning av det mållåsta flygplanet.
Eskalerande spänningar och hybridkrigföring
Den ryska handlingen sker i ett läge där spänningarna mellan NATO och Ryssland redan är höga. NATO:s generalsekreterare Mark Rutte varnade nyligen för att Rysslands fientliga handlingar mot alliansens medlemmar accelererar, bland annat genom cyberattacker, sabotage och hybridkrigföring. De baltiska länderna har också anklagat Ryssland för omfattande störningar av GPS-navigering, vilket skapar problem för civil luftfart.
Militära analytiker spekulerar i att Ryssland kan komma att trappa upp sabotage och hybridkrigföring i takt med att landet möter motgångar på slagfältet i Ukraina. Mållåsningen på det franska planet kan ses som ett led i en sådan eskalering, ett sätt för Ryssland att testa NATO:s reaktion och sända en hotfull signal.
S-400: Ett avancerat system
S-400 systemet är ett av Rysslands mest avancerade luftvärnssystem, kapabelt att bekämpa flygplan, drönare och vissa typer av ballistiska robotar på långa avstånd. Att systemet aktiverades mot ett patrullflygplan i internationellt luftrum är anmärkningsvärt och indikerar en medveten vilja att demonstrera militär kapacitet och utmana NATO:s närvaro i regionen.
Frankrikes svar: Fortsatt patrullering
Frankrikes skarpa fördömande visar att man tar händelsen på stort allvar. Lecornu betonar att franska styrkor kommer att fortsätta patrullera internationellt luftrum och vatten för att försvara navigationsfriheten. Detta understryker NATO:s beslutsamhet att inte låta sig skrämmas av ryska provokationer.
NATO:s reaktion och framtiden
NATO:s överbefälhavare i Europa, general Christopher Cavoli, kommenterade den utbredda elektromagnetiska störningen av flygplan i regionen och sa att det är ”något som är ganska allvarligt”. Han avböjde dock att kommentera den specifika händelsen med det franska planet.
Antalet NATO-avvisningar av ryska militärflygplan nära alliansens luftrum har varit relativt konstant de senaste åren, med undantag för en ökning 2022. Detta tyder på att Ryssland regelbundet testar NATO:s beredskap och försvarslinjer.
Den ryska mållåsningen på det franska patrullflygplanet är en allvarlig incident som riskerar att ytterligare förvärra spänningarna i Östersjöregionen. Det är en påminnelse om Rysslands ökande aggressivitet och dess vilja att utmana internationella normer och regler. Händelsen understryker vikten av fortsatt vaksamhet från NATO:s sida och behovet av en tydlig och beslutsam respons på ryska provokationer för att förhindra en eskalering som kan få allvarliga konsekvenser. Hur NATO och dess medlemsländer väljer att reagera på denna händelse kommer att få stor betydelse för den framtida säkerhetsutvecklingen i regionen.
Statsmannen anser att NATO bör har mekanismer som kan svara mot den här typen av provokationer. Det kan betyda användning av militärt våld mot till exempel GPS-störsändare som stör civil flygfart och även mot radarstationer som mållåser mot NATO flygplan.