Vindkraften är säkerligen det energislag som många miljöpartister verkar förorda som det bästa av alla världar. Det är till och med såpass viktigt att man har skrivit om det i DN, tillsammans med Stefan Löfven. Klimatet är som alltid, ett alibi för miljöpartiet. Ska vi då se hur det ser ut idag?
Jag rekommenderar först och främst att man tittar till Vindkraftsbranschens hemsida för att se lite riktig statistik om vindkraften i Sverige. För 2012 är all statistik tillgänglig, så vi kan väl titta på den.
Idag producerar vindkraften ungefär 7,1TWh/år, enligt statistiken för 2012. Den produktionen var fördelad på 2403 stycken vindkraftverk. Inte så särskilt imponerande, om jag får säga så. En modern kärnreaktor kan generera 1-2TWh/år. Så alla dessa naturförskönande vindkraftverk motsvarar alltså tre eller fyra moderna reaktorer. Observera att ett kärnkraftverk har oftast flera reaktorer på ett ställe.
Miljöpartiet pekar också på framgången för det tyska energiewende, som innebär att Tyskland kommer att stänga av sin kärnkraft. Men alternativet lär inte bli miljövänligare. Och om Tyskland ska fortsätta som industrination, så lär de behöva importera till exempel kärnkraft från Sverige eller Frankrike. Men det är ju ett NIMBY (not in my backyard) fenomen i så fall. Till och med svenska vetenskapsmän rekommenderar att vi INTE ska följa Tysklands exempel.
Så, vad är det då för fel på miljöpartiets drömmar om hållbar el med hjälp av vindkraftverken då? Låt oss anta att vi nöjer oss med vattenkraften som reglerkraft i Sverige och att vi avvecklar kärnkraften helt och hållet. Idag får vi cirka 60TWh/år från kärnkraften. Och om vi extrapolerar vindkraftens expansion till denna nivå, så skulle det innebära i en snabb överslagsräkning att vi skulle behöva bygga 30.000 stycken vindkraftverk i Sverige. Här kommer vi till bristen i vindkraft som system. Det är nämligen så att vindkraften är av nöd och tvång distribuerad över en mycket stor yta. Vindkraftverk har rotordiametrar på 90 meter eller mer. Det betyder att transportvägen fram till kraftverket måste klara av ett 90 meter långt rotorblad. Fundera på hur många vägar som klarar av sådana transporter. Så förutom att man ska transportera dessa rotorer, så finns det också ett mycket omfattande underhållsbehov för vindkraften. Man räknar med att 10% av alla kraftverk står stilla på daglig basis, dvs. bidrar inte till produktionen och kräver underhållsinsatser. Ett exempel är att VARJE kraftverk behöver byta sina växellådor ungefär vart 6-8:e år. Det är bara att konstatera att om det stämmer, så kommer logistiken för tillverkning, transport och installation av växellådor bli ganska omfattande. Om vi antar att det tar en vecka att byta växellådan i ett kraftverk, så betyder det att cirka 150 vindkraftverk står stilla hela tiden och behöver servas. Och det här gäller endast växellådorna. Bara att läsa om alla andra underhålls- och reparationsåtgärder som händer i verkligheten, så inser man lätt att det blir en mycket stor underhållsorganisation med MYCKET stora transportbehov, som kräver fordon, som inte kan vara eldrivna. Till skillnad från kärnkraften, som finns på ett fåtal ställen och kan vid behov försörjas av järnvägstransporter.
Om miljöpartiet vore ärliga och verkligen ville minska CO2-utsläppen, så skulle de verkligen vilja modernisera den befintliga kärnkraften, om de vill påverka klimatet.
Men tyvärr, så är miljöpartiet likt don Quijote helt fokuserade på sina vindmöllor, inte vad som ger reell skillnad i verkligheten.
Men livscykelanalys och andra realiteter har väl aldrig varit ett hinder för en politisk filosofi som närmar sig Lysenkonismen i sin verklighetsförankring.
Hälften av 90 meter är 45 meter, radie är inte samma sak som diameter.
konstigt att extrapolera när det är ganska allmänt känt att kraftverken är väldigt mycket större idag än för bara 10 år sedan.
Jag räknade lite på statistik du tog upp. På samma sida hos Vindkraftbranschen framgår att 366 vindkraftverk installerades under 2012 och att de beräknas producera 2,3 TWh. Om vi använder det får vi ett behov av 9548 vindkraftverk av 2012 års modell.
Jämför vi med kärnkraften fick vi för tio år sedan 2004 rekordet 75 TWh och vindkraften gav då 0,8 TWh. 2013 nådde vindkraften 9,9 TWh preliminärt. För varje år höjs genomsnittliga effekten på turbinerna, höjden på tornen och längden på vingarna. Närmaste kärnkraftverk som byggs ligger i Finland och beräknas kosta betydligt mer per kWh än modern vindkraft. Totalt tas mer kärnkraft ur bruk i världen än vad som nybyggs.
Just nu har vi en kraftig export av el till Finland som ersätter CO2.
Jag är för fusionsforskning och hoppas det blir ekonomiskt lönsamt men befarar att det dröjer minst 30 år.
Autonoma bilar kommer att ta betydande marknadsandelar inom 10 år och det mesta talar för att de blir elbilar när det gäller personbilar och mindre transportfordon. Utveckling av batteriteknologi går snabbt nu.
Vänliga hälsningar
Nanotec
En ny reaktor ger runt 10 TWh. Sedan håller jag inte med om att drivmedel skulle vara ett problem för vindkraften, det krävs små mängder i förhållande till producerad el. Det största felet är att andra investeringar ger mer nytta än vindkraft inklusive reglerkraft. Överinvestering i vindkraft gör att bättre möjligheter går förlorade.