Agenda 2063 är Afrikas utvecklingsplan för att uppnå inkluderande och hållbar socioekonomisk tillväxt under en 50-årsperiod. Denna andra lägesrapport utvärderar framstegen mot målen i den första tioårsplanen, med särskilt fokus på områden där målen inte har uppnåtts. Rapporten baseras på data från 38 medlemsstater och analyserar utvecklingen mellan 2013 och 2021, med hänsyn till COVID-19-pandemins inverkan.
Övergripande resultat:
- Kontinenten uppnådde en genomsnittlig poäng på 51% mot 2021-målen, en förbättring från 32% år 2019.
- Östafrika och Södra Afrika presterade bäst, medan Nordafrika presterade sämst.
- Framsteg har gjorts inom handel (AfCFTA), luftfart (SAATM), elproduktion och IKT.
- Utmaningar kvarstår inom områden som fattigdomsbekämpning, jämställdhet, infrastruktur, och statsstyrning.
Områden där mål inte har uppnåtts (utvalda exempel):
Aspiration 1: Ett välmående Afrika baserat på inkluderande tillväxt och hållbar utveckling (37%):
- Inkomster, jobb och anständigt arbete:
- Den reala BNP per capita ökade marginellt, långt under målet.
- Arbetslösheten ökade från 11% till 15%.
- Svaga resultat förklaras delvis av COVID-19-pandemins makroekonomiska effekter.
- Fattigdom, ojämlikhet och hunger:
- Ojämlikheten minskade marginellt men nådde inte målet.
- Undernäring förblev hög på 24%.
- Svaga resultat förklaras delvis av svårigheter att nå ut till utsatta grupper och naturkatastrofers inverkan.
- Omvandlade ekonomier och jobbskapande:
- Låg tillväxttakt (0,7% mot ett mål på 7%).
- Tillverkningsindustrins och turismens andel av BNP nådde inte målen.
- FoU-utgifternas andel av BNP var låg (0,45% mot ett mål på 1%).
Aspiration 2: En integrerad kontinent, politiskt enad och baserad på idealen om panafrikanism och en vision om afrikansk renässans (84%):
- Världsklassinfrastruktur:
- Låga framsteg (15% respektive 10%) för den transafrikanska motorvägen och höghastighetsjärnvägsnätet.
Aspiration 3: Ett Afrika med god samhällsstyrning, demokrati, respekt för mänskliga rättigheter, rättvisa och rättsstatsprincipen (42%):
- Kapabla institutioner och transformerat ledarskap:
- Ökning av andelen personer som rapporterat att de betalat muta till en offentlig tjänsteman (från 9,5% till 31,4%).
- Svaga resultat kräver större ansträngningar för att operationalisera AUCPCC och ACVPPSA.
Aspiration 5: Ett Afrika med en stark kulturell identitet, gemensamt arv, delade värderingar och etik (45%):
- Afrikansk kulturell renässans:
- Låg andel (23%) av läroplaner i grund- och gymnasieskolor som innehåller inhemsk afrikansk kultur, värderingar och språk.
Aspiration 6: Ett Afrika vars utveckling är folkdriven, som förlitar sig på det afrikanska folkets potential, särskilt kvinnor och ungdomar, och som tar hand om barn (67%):
- Kvinnors ägande eller säkra rättigheter till jordbruksmark:
- Liten ökning (från 16% till 23%), men långt under målet (39%).
- Barnarbete och barnäktenskap:
- Oroande ökning av andelen barn som är offer för barnarbete och barnäktenskap.
- Ungdomsarbetslöshet:
- Marginell minskning från 18,4% till 17,6%.
Aspiration 7: Afrika som en stark och inflytelserik global partner (58%):
- Offentliga sektorns budgetfinansiering av nationella kapitalmarknader:
- Stark prestation, men totala skatteintäkter som andel av BNP nådde inte målet.
- Resurser från innovativa finansieringsmekanismer:
- Oförändrad andel (11%), långt under målet (62%).
Rekommendationer:
- Ökat politiskt stöd och ansvarsutkrävande.
- Stärkt programmering, med fokus på COVID-19-återhämtning och motståndskraft.
- Förbättrad datahantering och kunskapskapitalisering.
- Ökad resursmobilisering, inklusive genomförandet av strategin för mobilisering av inhemska resurser.
Slutsats:
-”African Union emulates the form, but not necessarily the function.”
Citatet ovan är från en brittisk kollega, när vi utvärderade vår insats för Afrikanska Unionen 2006. Vi var ivägskickade av EU, för att stödja AU:s insats i Darfur. Innan vi åkte, så noterade jag att tjänstemän i EU hade en naiv inställning, där man tänkte att om AU blir lite mer som EU, så behöver man inte fundera så mycket på de artificiella gränserna som finns i Afrika. Fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och arbetskraft var mantrat. Så EU stöttar AU för att bli en byråkratisk koloss, likt EU. Själv ställde jag den ledande frågan om det inte var ett grundkrav att länderna i AU måste vara funktionella demokratier, för att projektet skulle lyckas överhuvudtaget. Låt oss säga att efter den frågan fick jag inte ställa fler frågor. I Agenda 2063 har man bland annat har haft ambitionen att alla krig och konflikter i Afrika skulle ta slut 2020. Så här fyra år senare har vi facit. Inget har blivit bättre när det gäller Afrikas konflikter, tvärt om, det har blivit sämre. Demokrati har inte utvecklats, på grund av korrupt ledarskap. För att nå målen krävs det nog en demokratisk revolution av sällan skådat slag i Afrika. AU är dysfunktionellt och diar skattepengar från EU, Sverige, USA med flera länder. Korrumperas av Kina och Ryssland. Så tyvärr ser jag ingen möjlig demokratisk framtid i Afrika, vare sig idag eller 2063. Ett land är inte bättre än sina ledare, det gäller både i Afrika, Europa och i Sverige.